Kirjoitin tämän jutun kovalla kiireellä tiistai-iltana. Teen lisäyksiä torstaina. Tämä on vielä raakile, mutta sain muutamia perusasioita kasaan. Kokonaisuus on paljon monipuolisempi. Tämä oli vain syötiksi, jotta pääsemme analyysin alkuun.
Asiaan kuuluu, etten paljasta, mistä kaupasta on kyse. Sinä kerroit minulle yrityksestä, joka toimii L-pomoalalla. Yrityksellä on tärkeitä asiakkaita, toimintaa 90-luvun alusta alkaen.
Pyysit miettimään riskejä. Juttelimme monista potentiaalisista sudenkuopasta puhelimessa, mutta taisimme ohittaa olennaisimman.
IK, tiedät ketä tarkoitan, pohti toimialaa ja heitti peliin tärkeitä "heikkoja signaaleja". Kerron kohta , mitä niillä tarkoitetaan:
- X,x Me on merkittävää liiketoimintaa
- Miksi se on myynnissä
- Pohdimme asiaa yhdessä täällä Loviisassa
- diabetes
- ylipaino
- sokeri
- ikääntyminen
Olemme uuden aikakauden kynnyksellä. Post-war (sodan jälkeiset suuret ikäluokat) poistuvat vähitellen markkinoilta (hidas trendi) ja tilalle tulee ihmisiä, jotka kantavat huolta diabeteksestä ja liikakiloista.
Tiedän, että ymmärrät tarkoin, mitä tarkoitan. Makeitten erikoisannosten syöminen tulee vähenemään, toteaa IK. Hän tutki tarkkaan lähettämäsi nettisivut ja "hälytyskellot soivat maksimilla".
Miksi joku myy menestyvän yrityksen? IK antoi ohjeeksi:
- Miten tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden tuonti on lisääntynyt?
- Välitön uhka tulee Baltian maista
- Näimme Ranskassa, miten k-ala tuli ostoskeskusten halpahyllyihin
- Sama kehitys ehkä tapahtuu meillä 20 vuoden viiveellä
Monet perinteiset palveluliiketoiminnat ajautuvat vaikeuksiin. Rakennuksilla on 12 500 työntekijää Baltiasta, Venäjältä ja Puolasta.
Muutokset rakennusalalla ja kiinteistöalalla ovat olleet yllättävän nopeita. Tietenkin Euroopassa tapahtuu 20 vuoden aikajänteellä kustannusten tasaantumista. Tässä on analyysin ydin. Olen keskiviikkona Tampereella. Palataan asiaan torstaina.
Moi
Helge
PS: Avoimen innovoinnin ideana on, että nämä samat totuudet pätevät moniin muihin palvelualoihin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti