maanantai 5. helmikuuta 2007

Mikä on hyvä CRM?

Mikä on hyvä CRM?

Maanantai, Helmikuu 5, 2007 11.18 | visualradio | Merkinnät, Digi, Helge Keitel, Web 2.0, Trenditehdas

Olen päättänyt paneutua CRM-ohjelmien saloihin ja mahdollisuuksiin pk-yrityksen näkökulmasta. Joudun ensin reivaamaan käsityksiäni crm:stä isojen firmojen ihmevehkeenä. Asenteissa on ensimmäinen muuri. Hintamielikuvani on hatara. Paljonko CRM maksaa per työpiste? Mitä on tarjolla, en tarkoita megapaketteja, entä jos firmassa ei ole 10 000 työntekijää? Jos käyttäjä pyörittää pientä IT-firmaa, konsulttitoimistoa tai sähköurakointiliikettä? Mikä silloin toimii ja mihin pienen firman rahkeet riittävät? Onko CRM-ohjelman sisäänajo ihmisen kokoinen urakka vai tarvitaanko iso integraattori avuksi? Moniko teistä on käynyt läpi siirtymisen CRM:ään? Miten pienellä on varaa? Missä kulkee raja?

KÄYTTÖLIITTYMÄ

Opiskelen asiaa. ”Käyttäjän kannalta käyttöliityntä on ohjelman tärkein osa. Ohjelman valintaa ei kuitenkin pidä tehdä vain käyttöliitynnän näennäisen helppouden tai ”seksikkyyden” perusteella. Koska asiakkuusprosessit itsessäänkin saattavat olla monimutkaisia, kuten laita on esimerkiksi sopimushallinnassa tai tilausten käsittelyssä, kuinka sitten käyttöliittymä voi näyttää helpolta, jos sen kuitenkin tulisi pystyä hoitamaan monimutkaisia työprosesseja. Pelkkä vaikutelma käyttöliitynnän helppoudesta kerro mitään ohjelman suorituskyvystä tai sen soveltuvuudesta yritykselle.”

  • Käyttöliittymä
  • Sopimusten hallinta
  • Tilausten käsittely
  • Monimutkaisten työprosessien hallinta

TYÖPROSESSIEN VIRTAVIIVAISTAMINEN

Mietin, että konsulttiyrityksen työprosessit eivät aina ole helppoja. Toiminnan joustavuus ja luovuus voi viedä mennessään. Struktuurit auttaisivat toiminnan tehostamista. Mutta, mitä tapahtuu, jäykistyykö toiminta? Väheneekö porukan vapaus? Paraneeko luovan työn tuottavuus?

JOHDONMUKAINEN KÄYTÖN LOGIIKKA

Matkani CRM:n syvyyksiin jatkuu: ”Ainoa keino hyvän käytettävyyden aikaan saamiseksi on tehdä ehdottoman johdonmukaisesti toimiva käytön logiikka. Se on johdonmukaisessa sopusoinnussa taulurakenteen kanssa. Perustietojen käsittely tapahtuu kaikissa ikkunoissa ja toiminnoissa samalla tavalla ja tiedot on hajautettu ikkunan eri sivuille aina samoja periaatteita noudattaen. Käytön perustoimintoja ovat esimerkiksi:

· tietojen syöttö, tallennus ja päivittäminen

· tietojen etsiminen, siirtäminen ja poistaminen

· taulujen välisten liitosten muodostaminen ja purkaminen

· siirtyminen toiseen ikkunaan (tauluun)

· ohjelmaan liittyvä dokumenttien hallinta

AUTTAISKO KOULUTUS?

Huomaan, tarvitsen koulutusta. Tämä saattaisi aueta seminaarissa, jossa voisin kokeilla toimivaa järjestelmää ja kysellä muilta neuvoja ja ohjeita, miten he ovat ajatelleet integroinnin omaan toimintaansa. Kamppailin samojen kysymysten kanssa InDesign – ohjelman hankinnan ollessa ajankohtainen. Koulutus avasi ohjelmaa ja pudottelin suomuja silmistä. CAD käyttäjät törmää käyttöönottovaiheessa samoihin kysymyksiin.

Mitä muuta neuvoksi? Toivottavasti en joudu alla olevan kuvan esittelemään ansaan.

Photobucket - Video and Image Hosting

Ei kommentteja: