maanantai 4. helmikuuta 2008

CRM keskuudessamme

Seppo, Antti ja työryhmä, aika on rientänyt. Olen silti aika ajoin miettinyt projektianne. Tunnistan, että CRM tekee tuloaan suomalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Virtuaaliset organisaatiot ja verkottuneet yritykset tarvitsevat CRM:ää työkaluksi, joka pitää yrityksen kasassa ja varmistaa sisäisen tiedonkulun.

Olen omalta osaltani tutkinut Sosiaalisen Median ja blogien hyödyntämistä innovaatioiden kaupallistamisessa. Yritysbloggaaminen (Corporate blogging) on meillä vielä harvojen herkkua, mutta veikkaukseni on, että tämä amerikkalainen ilmiö yleistyy meillä vuosien mittaan.

"Suomalainen vaikenee kahdella kielellä" traditio hidastaa bloggaamisen yleistymistä. Muutoksesta kertoo kuitenkin Facebookin suosion kasvu maassamme. Emme enää vetäydy ujouttamme omiin oloihimme, naama laitetaan tyrkylle Sosiaalisen Median verkostoihin.

Jaiku, Twitter, Pownce ja muiden mikroblogien suosio osoittaa, että osa nörteistä ja nuorsuomalaisista ovat jatkuvasti läsnä verkoissa. Keskustelujen teemat ovat ajoittain hyvinkin hyödyllisiä, mutta poikkeuksetta ajankohtaisia.

IT- ja media-alan toimijat ovat vahvasti esillä, mutta joukon soisi laajentua, koska Sosiaalinen Media ja verkottuminen mahdollistaa kustannustehokkaan yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen potentiaalisten ja vanhojen asiakkaiden kanssa.

Juttelin Sepon kanssa syksyllä CRM-bloggaamisesta. En vielä silloin ollut valmis ehdottamaan mitään konkreettista. Oletan, että uuden version kehittäminen on edennyt siihen pisteeseen, että vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa voisi lisätä.

Kirjoitan tarkemman esityksen kirjeeseen, mutta tämän kirjoituksen ideana on dokumentoida prosessia ja osoittaa, että uudet aluevaltaukset etenevät nykäyksittäin.

KOHTAAMISPAIKALLA

Haastattelijana Helge V. Keitel...

  1. Avointa ja suoraa kommunikointia asiakkaiden kanssa
  2. Tuotteiden myyminen tapahtuu ja onnistuu verkossa
  3. Palvelusopimukset voidaan sopia verkossa
  4. Sähköisen kauppapaikan esilletuominen vaatii verkossa hääräämistä
  5. Näiden kanavien käyttäminen on varteenotettava vaihtoehto
  6. Asiakkaat hakevat uusia ratkaisuja verkosta
  7. Internet demokratisoi pienten yritysten tavoitettavuutta
  8. Tuotteiden ja palveluiden kehittämisen suunnasta ja sisällöstä pitää kertoa jatkuvasti uutta
  9. Sähköisten työkalujen kaupankäynnissä on meneillään aikakauden muutos ja murros
  10. Yhä mutkikkaampia ratkaisuja myydään verkon kautta
  11. DELL luopuu kokonaan tietokonemyymälöistään ja -kioskeistaan
  12. Peliteollisuuden esittelyyn tarvittiin alan alkutaipaleella erikoislehtiä, jotka kertoivat, mitä ohjelmat pitävät sisällään. Nyt pelaajat kertovat peleistä asiantuntevammin kuin peleistä kirjoittavat journalistit. Peleistä kirjoittavat journalistit kertovatkin nykyään enemmän alan trendeistä ja arjen sankareista.
Lähetä kommentti