lauantai 15. joulukuuta 2007

Kuluttajien nettijutut kiinnostavat?

Yrityksiä kiinnostavat
kuluttajien nettijutut

Perjantai 14.12.2007 klo 12:25 (päivitetty pe 12:25) STT

Suomalaiset yritykset ovat erittäin kiinnostuneita kuluttajien nettikeskusteluista. Tutkimusyhtiö InterQuestin tekemässä kyselyssä yli 80 prosenttia yrityksistä piti tärkeänä tietää, mitä yrityksestä puhutaan internetissä.

Helge: Tämä on mielestäni uutta. Blogit ovat pitkään olleet Suomessa ns. EVVK kamaa.

Yli puolet yrityksistä kertoi seuraavansa kuluttajien nettikeskusteluja ja blogeja. Lähes sama määrä ilmoitti haluavansa hyödyntää keskusteluja nykyistä paremmin.

Helge: Yli puolet, kuulosta suurelta.

Seurantatiedon hyödyntämisessä ollaan kuitenkin vasta alkutaipaleella. Vain kymmenen prosenttia keskusteluja seuraavista yrityksistä sanoi hyödyntävänsä tietoa liiketoiminnassaan.

Helge: Heikot signaalit kiinnostavat, mutta ei tiedetä, mitä tehdä.

Useimmiten seurantatietoa käytettiin tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa. Muutamissa yrityksissä keskusteluja käytettiin asiakaspalautteena.

Helge: Tuntuu liian järkevältä.

InterQuestin kyselyyn vastasi alkusyksyllä 350 suomalaisyritysten markkinointi-, myynti- ja viestintäpäättäjää ja johdon jäsentä. - STT

Helge: Pieni otos selittää korkeat numerot. Oikealla valinnalla numerot saadaan suuriksi.

Kytken Jaiku keskustelun tänne.


1 kommentti:

Helge V. Keitel kirjoitti...

Marinadi, on helppo olla kanssasi samaa mieltä.

KIINNOSTUS herää vähitellen, kun Hesari ja monet paikallismediat (megatrendimittareita) käsittelevät Facebookia ja Sosiaalista Mediaa. Moni varmaan pitää näitä eräänlaisia ilmoitustauluina.

VERKKOKESKUSTELU vaatii paneutumista ja vähemmän nörttimäinen eksekutiivi saattaa pelästyä, kun keskustelu ei suju ylhäältä alas ja hallitusti ja velloo suuntaan ja toiseen. Kontrollin puuttuminen pelottaa yritysjohtajia (tarkoitan nyt yritysten suurta kenttää, en high-techiä ja media-alaa).

OSALLISTUMINEN vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Tavallisella toimarilla ei ole mielestään aikaa "roikkua verkossa" ja lähestyy teemaa tuottavuusnäkökulman ja ajankäytön "järkevyyden" näkökulmasta ja silloin peli on pelattu, koska verkkoviidakko syö väistämättä myös aikaa. Sinä ja minä ja Hentun Lisa tietävät, ettei bloggaaminen ja sosiaalinen verkostoituminen onnistu normaalina pidetyn ajankäytön raameissa. Tämä on elämäntapa ja lisäksi pitää vielä hoitaa duunit ja velvoitteet.

PARADOKSI. Miten tämän sovittaa tuottavuusvaatimuksiin? Oletko miettinyt tätä puolta. Siinä on muutaman miljoonan taalan kysymys. Ratkaistaan ongelma ja dilkataan fyrkat.

Viikonloppuja. Meillä on paistettu pullia, leipomuksia ja muuta jouluruokaa pakastimeen. Ensi viikon lopulla pakkaamme auton ja siirrymme muutamaksi viikoksi Sotkamoon.