lauantai 15. joulukuuta 2007

Kuluttajien nettijutut kiinnostavat?

Yrityksiä kiinnostavat
kuluttajien nettijutut

Perjantai 14.12.2007 klo 12:25 (päivitetty pe 12:25) STT

Suomalaiset yritykset ovat erittäin kiinnostuneita kuluttajien nettikeskusteluista. Tutkimusyhtiö InterQuestin tekemässä kyselyssä yli 80 prosenttia yrityksistä piti tärkeänä tietää, mitä yrityksestä puhutaan internetissä.

Helge: Tämä on mielestäni uutta. Blogit ovat pitkään olleet Suomessa ns. EVVK kamaa.

Yli puolet yrityksistä kertoi seuraavansa kuluttajien nettikeskusteluja ja blogeja. Lähes sama määrä ilmoitti haluavansa hyödyntää keskusteluja nykyistä paremmin.

Helge: Yli puolet, kuulosta suurelta.

Seurantatiedon hyödyntämisessä ollaan kuitenkin vasta alkutaipaleella. Vain kymmenen prosenttia keskusteluja seuraavista yrityksistä sanoi hyödyntävänsä tietoa liiketoiminnassaan.

Helge: Heikot signaalit kiinnostavat, mutta ei tiedetä, mitä tehdä.

Useimmiten seurantatietoa käytettiin tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa. Muutamissa yrityksissä keskusteluja käytettiin asiakaspalautteena.

Helge: Tuntuu liian järkevältä.

InterQuestin kyselyyn vastasi alkusyksyllä 350 suomalaisyritysten markkinointi-, myynti- ja viestintäpäättäjää ja johdon jäsentä. - STT

Helge: Pieni otos selittää korkeat numerot. Oikealla valinnalla numerot saadaan suuriksi.

Kytken Jaiku keskustelun tänne.


Lähetä kommentti