torstai 12. heinäkuuta 2007

Vuokko oli brändi ennen brändejä

Kesä tuli ja meni. Mitä puuala voisi oppia muodin ja design tuotteiden tekijöiltä? Korkeanvuorenkatu 23 on Vuokko Nurmesniemi - pukuja ja kankaita -näyttely 23. syyskuuta saakka.


Designmuseossa kesäkuussa avattu Vuokko-näyttely osoittaa, että muodin luojat tiesivät jo 60-luvulla, mihin suuntaan kuluttajien mielenkiinto suuntautuu. Brändit astuivat kuvaan. Painokankaiden sijasta puhuttiin Vuokosta ja Marimekosta.

Oman Vuokko yrityksen taideteollisesta oppilaitoksesta keramiikkataiteilijaksi 1952 valmistunut Vuokko os. Eskolin Nurmesniemi perusti 60-luvulla. Ensin hänet palkattiin suunnittelijaksi Marimekkoon.

Armi Ratia oli sanonut Antti Nurmesniemelle, että "lähetä se heilasi tänne". Marimekon läpimurtoon suuresti vaikuttanut suunnittelija jätti yrityksen 1960. Oman Vuokko-yrityksensä hän perusti vähän myöhemmin.

Vuokko Nurmesniemen keramiikkataiteen opinnoissa kouliintunut kyky yhdistää kankaan graafisuus ja vaatteen muoto ilmenee hienosti Designmuseossa.

Nurmesniemen yritys on toiminut eri vuosikymmeninä vähän eri nimellä. Silti on säilynyt kokonaisvaltainen moderni lifestyle, joka ulottuu vaatteista koko elämisen ympäristöön.

Vuokko oli brändi jo silloin, kun brändeistä ei edes tiedetty.

Lähetä kommentti