keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Pientä liioittelua

Etsin tuleviin esityksiini uusia epärealistisia ja surrealistisia piirteitä. Pieniä parannuksia ei kannata tehdä, on murtauduttava uuteen.

Tarvitsen uusia omia, auenttisia ideoita, mutta ei pelottavan painajaismaisia kehitelmiä. Jotain tuttua, mutta outoa pelkäämättä.
  • Fotorealistinen tyyli
  • Tekniikan kehittäminen
  • Yksityiskohtien liioittelua
  • Kilpailutilanteen hyödyntämistä
  • Mielikuvien visualisointia parantaen
  • Ihanteiden painottamista
  • Ratkaisut nojautuvat avoimuuteen
  • Täyttämättömien toiveiden toteuttamiselle mahdollisuus
  • Itsensä toteuttaminen jokahenkilön oikeudeksi
  • Koko prosessin laadunhallintaan panostaen

Tarvitsen ideoiden kaupallistamiseksi 5T 3D katalogin, jossa palvelujen sisältö kuvataan kiinnsotavasti; hinnat jokaiselle tiedoksi verkkosivuilla.

Kuukausia kestäneen transitiovaiheen aikana ymmärrykseni metodin käytettävyydestä syveni.
Aikaisemmin luettelin vain komponenttien nimiä ilman järkevää differointia ja profilointia, niin kuin elektriniika katalogeissa.
  • Omia oppeja visuaaliseen ilmaisuun soveltamatta jatkoin triviaalia kirjoittamista.
  • Illuusiot ovat tulleet kuvaan mukaan ja olen päästänyt kehitysvisioita vapaiksi. 
Kirjoittamisen ja ilmaisun esteet ovat kadonneet. Uskallan hyödyntää hyökkääviäkin strategioita. Virtuaalisten valehyökkäysten avulla pystyn nujertamaan sisäisiä demooneja ja estäjiä; tästä suurkiitos maailmanlaajuisille esimerkeille.

Rakennan 5 T aiheesta komediaa. Uudistan esitystekniikkaa. Vien visualisointia sinfonioiden suuntaan. Antaa hevimetallin jankuttaa taustalla tyhjentävää rummutustaan.

Osallistuville ryhmille ja yksilöille tarjotaan uusia impulsseja. On luvallista hyödyntää metodia kaupallisesti.
Vastakohtien kautta pääsemme perille voimista, jotka ovat piilossa tunteiden suojakerroksissa. Torjunnan tajuaminen auttaa avaamaan näkymättömiä lukkoja.

Väärinymmärretyt pätkätyöläsiet saavat tästä apuvälineen. Emme saa lannistua ja jättää mahdollisuuksia hyödyntämättä.

Keräämme yhteisöllistä voimaa ja viemme hyödyntämättömiä valmennusmenetelmiä käytäntöön.
Vuosi 2011 johtaa läpimurtoon. IK on mukana. 24 vuoden ikäisen konseptin käyttö laajenee.

4 kommenttia:

Heli kirjoitti...

Ihastuin tämän postauksen tyyliin: vakuutuin heti että tässä luodaan jotain aitoa, haetaan jotain uutta.

Minulle psykologia on perustietämystä joten tunnistan voimaantumisen ja kamppailun pelon ja rohkeuden välillä.

En tiedä mitä on 5T mutta pääsin mukaan ideointiin yleisemmällä tasolla. Viehättää ja vaikuttaa ...

Tuollaisia unelmia minunkin mielessä aina välillä käväisee kun haluan muuttaa jotain ja katsoa uusin silmin

Helge Keitel kirjoitti...

Heli, kiitos kannustavista kommentista ja FB kaveruudesta.

Lisäsin yllä olevaan postitukseen 5T 3D kuvan.

Tunnet Anne Rongaksen, hän voisi kuvailla, miten 5T kokeiltiin Qelluntai-tilaisuudessa Lepalla heinä-elokuun taitteessa 2010.

5T soveltuu analyysiin, arviointiin, simulointiin, sosiodraaman ja roolipelin selkeään hallintaan.

Heikki Hallantie Aalto-yliopistosta oli läsnä ja hänen kanssa olemme kehittäneet 3D mallia.

Keksimme 5T:n Irja Kallion kanssa vuonna 1987. Hän kuvaili koulutustani tehokkaaksi "koirakoulutukseksi", jossa mm "TUNNE" jäi vähälle huomiolle.

Siitä se lähti, mutta metodia on tähän asti sovellettu vain pienessä piirissä. Sille saattaa löytyy laajempaakin käyttöä.

"Kello 5T" on metodi, jota voi soveltaa yksilöihin, yhteisöihin, organisaatioihin ja kansakuntiin.

Heli kirjoitti...

Nyt on hupaisa tunne kun luin vastauksesi: minusta tuntuu että juuri tuota työtä tein työelämässä viimeiset 20 vuotta. Olin ammatillisessa opettajakoulutuksessa jossa kukin haki nuo ulottuvuudet ja koulutti itsensä omannäköiseksi opettajaksi.

Yksi oppilaani Salme teki siitä yrittäjänä ammatin itselleen ja myös tutki työtään tässä kirjoitukseni http://heli.edublogs.org/2010/09/10/subjektiksi-tyossa/

Sinun käytössä on ilmeisesti lyhytaikaisempiin analyyseihin ja arviointeihin sopiva juttu. Kaikki on tarpeen. Mutta ilmankos oli tuttua!

Helge Keitel kirjoitti...

Heli, lähestyn osaamisen siirtoa yritysten ja yrittämisen näkökulmasta, mutta minua kiinnostavat oppimisen teoriat ja käytännöt.