Blogit eivät onnistu innostamaan yleisöään ja saamaan sitä mukaan merkityksellisiin keskusteluihin trendeistä ja tuotteista.
- Totta
- Olen tutkinut asiaa omasta näkökulmasta
Nykyisistä blogeista useat eivät onnistu keräämään itselleen riittävää lukijakuntaa. Forrester arvioi syyksi sisällön.
- Totta
- Tämä on vielä hakemista
Blogien kirjoitukset ovat keskimäärin kevyttä yleistä liiketoimintaan liittyvää jutustelua. Suuri osa blogeista tyytyy toistelemaan yritykseen liittyvää uutisointia.
- Totta
- Pelataan varman päälle
Vain pieni osa blogeista toi esiin jonkin tasoisia omia näkemyksiä asioihin ja vain 13 prosenttia kirjoituksissa omia kokemusperäisiä kertomuksia.
- Totta
- Omaperäisen tuominen vaatii enemmän
Blogin saamien kommenttien määrä heijastelee yleisön mukanaoloa. Suurin osa blogeista keräsi keskimäärin yhden tai ei ollenkaan kommentteja kirjoituksiinsa.
- Totta
- Kommentointia on vähän
Forrester suosittaa yritysblogien pitäjiä ryhtymään dialogiin lukijoiden kanssa sen sijaan, että ne tyytyvät täyttämään blogin tuoteuutuuksilla.
- Siinäpä se
- Helpommin sanottu
Myös käynnistettyjen blogien määrä putosi viime vuonna. Forrester oli rekisteröinyt vuonna 2006 yhteensä 36 uutta yritystä, jotka olivat julkaisseet blogeja julkisilla verkkosivuillaan. jotka olivat julkaisseet blogeja julkisilla verkkosivuillaan. Viime vuonna määrä putosi 19 blogiin."
- Viittaako tämä Suomeen?
- Blogit eivät innosta?
- Mitä tulee tilalle?
2 kommenttia:
Forresterin tutkimuksesta löytyy arviota vaikkapa WSJ:n blogista http://blogs.wsj.com/biztech/2008/06/30/most-corporate-blogs-are-unimaginative-failures/
Siinä käy ilmi, että kyseessä on Forbes 500 yritykset joita on seurattu. Ei siis välttämättä ihan koko maailmaa kattava tutkimus…
Siellä on myös vähän enemmän tuon raportin sisällöstä. Ehkä oleellisin tuosta aika suppeasta tutkimuksesta oli havainto, että yli 50% yrityksistä käytännössä kierrättävät tuolla blogissa vanhoja lehdistötiedotteita ja muuta jo aiemmin julkaistua infoa.
Ei siis välttämättä mitään kovin kiinnostavaa. Toinen on, että nämä ovat siis B2B yritysten blogeja. Hieman epäilen, että viestintä yritysten välillä olisi vielä sitä luokkaa, että blogit ovat se väylä missä keskusteluja käydään. Ainakaan niillä sukupolvilla jotka nyt ovat päättävässä asemassa. Bloggaaminen taitaa olla aika uusi ajatus.
Yritysblogit ovat varmasti monissa tapauksissa niitä asioita joita päätetään alkaa tekemään, kun halutaan näyttää että ollaan ajan hermolla. Siinä sitten joku ressukka saa tehtäväkseen alkaa kirjoittelemaan tiukasti kontrolloitua tekstiä nettiin. Tuskin on kovinkaan tarkasti mietitty miksi pitäisi olla blogi eli mikä tarkoitus sillä on yhtiön viestinnässä.
Joten ei kovin yllättävä tulos tuolla tutkimuksella. Ehkä se onkin enemmän tällainen yritys herätellä aiheesta keskustelua sellaisen tahon suunnasta jolla noita blogeja on sitten vähän joka lähtöön. http://blogs.forrester.com/
zege, kiitos informatiivisesta ja asian ytimeen iskevästä kommentista.
Pohdin omissa blogeissani ja kirjoituksissani, miten yritykset voisivat hyödyntää blogeja ja sosiaalista media nykyistä paremmin.
Sukupolven vaihdos tarvitaan etenkin tuohon "kontrolloituun tekstin tuotantoon", joka hätistää lukijat pois "asiasta" ja "viihteelle".
Bloggaamisesta tulee taitolaji. Pohjoismaissa muotibloggajat ovat vasta oivaltaneet, miten saadaan lukijoita ja kommentteja.
Minäkin yleistän tässä hiukan, mutta sehän sopii bloggaamisen tyyliin. Mutkat suoriksi.
Terveisin
Helge
Lähetä kommentti