maanantai 5. elokuuta 2013

Kuka kykenee rakentamaan muutoksen? - Viivan alla

Kuka kykenee rakentamaan muutoksen? - Viivan alla

Suomessa ja maailmalla on ollut jo pitkään vallalla käsitys, että erityisesti startup-yritysten ei tulisi tähdätä kilpailluille markkinoille ja haastaa suuryrityksiä. Muun muassa Sinisen meren strategiassa lukijoita opastetaan tähtäämään ei-kilpailluille markkinoille: ”The aim of blue ocean strategy is not to out-perform the competition in the existing industry, but to create new market space or a blue ocean, thereby making the competition irrelevant.”

Tuo kuulostaa varsin fiksulta. Juuri noin teki muun muassa monialakonserni Nokia 1990-luvulle tultaessa, jolloin taloushistoriamme suurin menestystarina sai alkunsa. Nokian johto teki erittäin vaikeassa tilanteessa näkemyksellisiä ja rohkeita päätöksiä. Se päätti fokusoida ja valita tulevaisuuden liiketoiminta-alueekseen mobiilit tietoliikenneratkaisut.

Rohkeutta ja näkemyksellisyyttä vaati vanhojen liiketoiminta-alueiden ja organisaatioiden karsiminen sekä liiketoiminnan kohdentaminen vain yhteen ja vasta muotoutumassa olevaan markkinaan. Mobiilin tietoliikenteen markkinoiden ennustettiin kuitenkin kasvavan hyvin nopeasti suureksi globaaliksi markkinaksi. Nokia halusi vallata siinä markkinajohtajan asemaan.



Lähetä kommentti