sunnuntai 8. toukokuuta 2011

Sosiaalinen media oli uutta ja outoa vuonna 2006

feb12_2011 046
Matkustin Rovaniemelle, Lappiin, Blue 1 lennolla 26.2.2066 kello 09:00 – 10:30 puhumaan sosiaalisen median, Web 2.0 ja jokamiehen Internetistä matkailun ja aluekehityksen tukena.
Rakensimme silloin suurta hanketta Pohjois-Afrikkaan parisilaisen kauppatalon kanssa. Pinnalla oli teollisuusprojektit, matkailun infrastruktuurin parantaminen, mobiiliteknologian hyödyntäminen, suolanpoisto merivedestä, sementin ja sahatavaran hankinta. Libyalaiset toimijat löysivät meidät verkosta.



Juha-Pekka Pirinen Pirinen kommentoi Facebookissa: Eiku katoin ku tuossa jutussa oli että "Matkustin Rovaniemelle, Lappiin, Blue 1 lennolla 26.2.2066 ".

En oikaise alkuperäistä tekstiä, koska siinä on enemmän ytyä kuin nostalgisessa 2006.

Ajoin aamulla varhain Loviisasta Vantaan kentälle. Matkani Rovaniemelle taittui kahvin ja viinerin kera. Perille tultuani tankkaan pankkiautomaatilta käteistä taksimatkaa varten; matkailen kohti Joulupukinmaata.

Ilmasta katsoen “Suomi elää metsästä”. Vihreän maiseman valkoisissa kohdissa on sinisiä järviä. Libyaan verrattuna voisimme repiä reilusti rahaa myös puhtaista vesistä ja lempeistä luontomaisemista.

Kapteeni kertoo, “-13 C and a little cloudy… the Blue One flight arriving at Rovaniemi 10h30.” Määränpääni on tällä kertaa Hotelli Santa Claus. Aamutokkuraisena olin vähällä unohtaa silmälasini autoon. Matkatavarani rajoittuivat digikameraan ja tietokoneeseen.

Esitykseni jälkeen tutustuin Rinteen K-tavarataloon. Siirryin ajoissa Rovaniemen kentälle, mutta koneen lähtö viivästyi viivästymistään. Yömyöhään saimme tietää, että matka ei tule jatkumaan tarjolla olevalla koneella. Tapasin kentällä Studio Arkla Oy:n lappalaiset. Pitkän pähkäilyn jälkeen meidät siirrettiin yöksi Hotelli Pohjanhoviin.

Päivän reissu venyi vuorokauden mittaiseksi. Palasin Loviisaan 27.2.2006 puolen päivän jälkeen. Paluulennolla tapasin kaivosmiehen, jonka kanssa keskustelimme Talvivaaran ja Kolarin kaivoksista. Hän oli matkalla Helsinkiin, jossa hän oli rakentamassa Vuosaaren satamaan johtavaa tunnelia.

Talvivaaran kaivos oli vielä silloin suunnitteluasteella. Nyt kaivoksella työskentelee 600 kainuulaista ja muutaman vuoden kuluttua tuhat.
Lähetä kommentti