sunnuntai 16. toukokuuta 2010

Sosiaalisen median hyötykäytöstä

tallinn_2006_228

Toimiiko SadaMarket edelleen Tallinnan satamassa? Sen edustalla on Loviisan tavoin ankkuri symbolina. Tein pikagooglauksen ja sain vahvistuksen sille, että kyseinen Kaubamaja toimii edelleen.

Facebook, Twitter, blogit, mikroblogit ja muut sosiaalisen median kanavat muokkaavat mielikuvia yrityksistä. Yhä useammat kuluttajat muodostavat mielipiteensä sosiaalisen median kautta.

Amerikkalainen turisti kommentoi, ettei SadaMarketista löytynyt viime vuoden syyskuussa eestiläisiä käsityötuotteita. Sadattuhannet suomalaiset ostavat SadaMarketista tuttuja ja turvallisia “tax-free” tuotteita, joista EU-jäsenyyden myötä verovapaus on häipynyt.

Olen 25.5.2010 Tallinnassa puhumassa Internetin ja sosiaalisen median käytöstä Suomen ja Eestin välisessä yhteistyössä ja nostin tuon kuvan symboliksi muistona edelliseltä matkaltani. Muistan ostaneeni terminaalin läheisyydessä olevasta marketista kaljakärryn, kun entinen hajosi ja “kuorman” kantaminen olisi ilman kärryä ollut kesäkuumalla sekä raskasta että hikistä puuhaa.

Yrityksen verkkomaineenhallintaan kannattaa panostaa. Asiakkaiden kommentteihin ja kannanottoihin on syytä vastata. Hyvä maine voi tahriintua hetkessä, jos kielteinen viesti leimahtaa ja leviää verkossa. Mutta myös myönteiset kannanotot havaitaan.

Maanantaina keskustelemme Isossa Omenassa kauppojen tulevaisuuden kehityslinjoista ja tuli äskeisestä mieleen, miten suomalaiset kauppapaikat hyödyntävä sosiaalista mediaa. Löytyykö niistä tulevaisuudessa Paul Swansenin ehdottamaa yhteisömanagereita eli kauppakeskusisäntiä ja –emäntiä, jotka pitävät yhteyttä yhteisön kanssa?

SadaMarketista keskustelua Suomi24 –kanavalla: “Olen itse aina mieluummin käynyt Sadamarketissa. Merekeskusta pidän jotenkin ahtaampana ja "hyökkäävämpänä" paikkana. Sadamarketissa tuntuu olevan myös enemmin muutakin kuin vaatteita. En tiedä, kun olen aina kun olen yrittänyt mennä Merekeskukseen joutunut kohta tulemaan ulos sieltä, kun koen sen paikan jotenkin niin ahdistavaksi”, kirjoittaa nimimerkki _jompsinkumpsin 4.1.2009 11:09.

Verkkokeskusteluun on pakko tai vähintään viisasta mennä mukaan, koska kauppapaikoista keskustellaan joka tapauksessa. Maineen muodostukseen vaikuttavat tietenkin kaupan omat toimet, valikoima, tuotteiden ja palvelun laatu, mutta moniko osallistuu yrityksestä käytävään keskusteluun?

Asiakkaat tarjoavat ilmaiseksi tärkeitä tietoja kauppojen ja valikoiman kehittämiseksi.

“Periaatteessa molemmissa on samaa tarjontaa, mutta Sadamarketissa enemmän. Sadamarket on myös paljon viihtyisämpi ja väljempi. Siellä myös penkkejä, joille voi välillä huilahtaa, myös kahvila/ravintolaa. Toisinaan on kiva jäädä satama-alueellekin, ei siellä kaupungilla ole mitään erikoista, samat kaupat kuin Suomessakin. ...eikä välttämättä mitään ostettavaa”, kuittaa nimimerkki ehdottomasti.

Ei kommentteja: