lauantai 19. joulukuuta 2009

Asiakaspalveluyritykset ja Matkailu

Jul2_Lovisa_2009 012Vuonna 2007 Kainuussa uskottiin vahvasti asiakaspalveluyritysten ja matkailun vahvaan kasvuun. Axel & Rose Oy:n toimitusjohtaja Hannu Karjalainen ennakoi, että asiakaspalvelupuolelle voitiin odottaa pariasataa uutta työpaikkaa.

Ajattelin tänä jouluna selvittää, miten ennusteet ovat käyneet toteen. Silloin kainuulaisissa asiakaspalvelukeskuksissa työskenteli oli 300 – 400 henkilöä töissä.

Hannu Karjalainen on kokenut alan konkari, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus alasta. Palvelutuotannon ulkoistaminen suosi pitkään pohjoisen kuntia.

Jo tuolloin Karjalainen arvioi, että tarvitaan pieniä, yhden hengen yrityksiä, jotka tekisivät alihankintana isommille yrityksille töitä. Uusien työpaikkojen syntyyn kaivattiin verkottumista “laajalla alueella”, jotta sopivat ihmiset ja osaamiset saadaan kasattua.

Tuolloin arvioitiin, että palvelualan osuus bruttokansantuotteesta oli noussut 66 prosenttiin. Kasvunäkymiä pidettiin hyvinä ja realistisina. Nopeilla toimilla arvioitiin saatavan parisataa uutta työpaikkaa.

Täällä etelässä näiden työpaikkojen suhteen ei ole pidetty kiirettä.

 

Lähetä kommentti