maanantai 20. huhtikuuta 2009

Tuntemattomuus on lempeä laji

Moni keksijä, innovaattori, uusyrittäjä unelmoi tuotteensa nopeasta hyväksymisestä julkisuudessa ja asiakkaiden keskuudessa. Karuun arkeen kuuluu kuitenkin, ettei uudesta tulokkaasta yleensä tiedetä markkinoilla yhtään mitään.

Sääntö numero yksi: jotain on tehtävä julkisuuden hyväksi.

Julkisuus on vaikea laji etenkin silloin, jos siihen ei panosteta. Menestyksen alkeisiin voidaan laskea halukkuus raottaa salaisuuden verhoa edes hiukan, jollei aivan heti halua avata omakotitalonsa vaatekaappia julkisuudelle.

Sääntö numero kaksi: panostakaa!

Yritysten sähköiset tarinat voivat lähteä liikkeelle pienistä vihjeistä, joita syötetään jatkuvana lankana tai sitten järjestetään kunnon lehdistötilaisuus. Messut, esitteet ja internet pannaan tukemaan myyntiväen kiertuetoimintaa.

Sääntö numero kolme: jatkuvasti ja johdonmukaisesti.

Monet menestyjät ovat joutuneet pakertamaan marginaalissa vuosikausia ennen läpimurtoa. Siksi julkisuuteen on hyvä pyrkiä etuajassa, koska harva aloittaa liian varhain tai kertoo liian paljon.

Sääntö numero neljä: rohkeasti ulos tuntemattomuudesta.

Sitä pelkoa ei nyt laman aikana ole, että varasto viedään heti käsistä. Rohkeasti vain ulos, esille ja kertomaan keksinnöistä.

Ei kommentteja: