tiistai 14. huhtikuuta 2009

Lehtimainonta laskee 12 prosenttia -   Markkinointi&Mainonta

Muutama sana printtimainonnasta. Tulevaisuus ei näytä uusien lukujen valossa ruusuiselta.

Suomessa vaikeroidaan metsäteollisuuden tulevaisuudesta. Amerikassa lehtikuolemat ovat elävää arkea. Mediatalot pärjäävät meillä vielä mainiosti, mutta alla oleva uutinen saattaa viitoittaa myös suomalaisten lehtikonsernien tulevaisuutta, jollei nämä keksi liiketoimintamallia, joka palauttaa tuottoisat luokitellut mainokset sähköisten lehtien palstoille.

Olisin voinut sijoittaa alla olevan tiedon yhtä hyvin metsäteollisuutta käsittelevään blogiini, mutta luovia ratkaisujahan tämä edellyttää. Olkoon menneeksi, jätän sen tähän.

Lehtimainonta laskee 12 prosenttia - Markkinointi&Mainonta: Jukka Lukkari, Tekniikka&Talous, 12:41

"Lehtimainonta laskee 12 prosenttia. Maailman mainoskakku pienenee tänä vuonna seitsemän prosenttia. Lasku iskee eniten sanomalehtiin, joiden ilmoitustuloista katoaa 12 prosenttia. Näin ennustaa markkinointiviestintäkonserni Publicis.

Mainontaan käytetään tänä vuonna 453 miljardia dollaria eli noin 350 miljardia euroa.

Mainonta kääntyi laskuun jo viime vuoden lopulla, mutta vuoden kokonaisluku oli silti prosentin verran plussalla.

Tämä vuosi lieneekin kohtalokas monille sanomalehdille ympäri maailmaa, sillä ilmoitustulot ja tilaustuotot ovat olleet luisussa jo ennen talouskriisiäkin. Sanomalehtien lisäksi myös aikakauslehdet ja radio menettävät mainostulojaan yli kymmenen prosenttia. Televisio selviää runsaan viiden prosentin pudotuksella.

Muun mainonnan laskiessa verkkomainonta nousee yhä merkittävämpään asemaan. Publicis ennustaa sen osuuden koko mainospotista nousevan jo 12 prosenttiin.

Suomessa arviot mainonnan laskusta ovat samansuuntaisia. Alkuvuoden toteutuneen kehityksen perusteella miinusprosentit voivat nousta suuremmiksikin, sillä jo tammikuussa mediamyynti väheni 17 prosenttia.

Joillain osa-alueilla kuten työpaikka- ja asuntoilmoittelussa pudotus oli paljon jyrkempääkin.

Vain verkkomainonta ylsi kasvuun, mutta, mutta sekin vain yhden prosentin verran. "
Lähetä kommentti