keskiviikko 7. toukokuuta 2008

Sosiaalinen media muutoksenhallinnassa

Viestintäteknologia kehittyy nopeasti. Samalla työvälineet ja tapa toimia muuttuvat uusien sukupolvien ja tottumusten myötä.

Olen tutkinut ja kehittänyt verkkoviestintää toistakymmentä vuotta ja lähestyn aktiivisesti yrityksiä uusilla sähköisillä ja kustannustehokkailla kanavaratkaisuilla. Toimivatko teknologiat yritysviestinnän muutosajureina?

  • Web 2.0, sosiaalinen media, sosiaaliset verkostot, yhteisöt, joukkoälyä hyödyntävät yhteisöratkaisut, wiki, Ning, Facebook

  • UCC, Cisco, Oracle, IBM, WebEx tms. tehokkaat vuorovaikutteista yhteistyötä tukevat, rikasta media hyödyntävä viestintäalustat

  • Oman radiokanavan (Internet Radio) tai IPTV (Webcasting) television rakentaminen (pienillä kustannuksilla)

Tehokkaan toiminnan varmistajana on maailmanlaajuinen kontaktiverkosto, jonka fokusoiminen kaupan ja teollisuuden tarpeisiin on ollut pitkään mielessäni.

Tiedon jako yli organisaatio- ja maarajojen luo haasteita dokumenttien ja videoviestinnän hallinnalle. Jotkut tukehtuvat turvallisuuteen, toiselle tavaraa tulee tuutin täydeltä liikaakin, ja tuloksena on infoähky.

Chatti-sukupolvi käyttää jo suvereenisti mobiili- ja pikaviestintäratkaisuja, kun yritykset vasta totuttelevat niiden käyttöön. Liiketoimintapäättäjillä on pähkäilemistä vaihtoehtoisten verkostojen viidakossa. Jokaisen "alustan avulla" yrityksen viestintäekosysteemin hallinnan pitäisi helpottua roimasti, mutta, mistä valita jos tietoa ei ole yhdestäkään.

Tietohallinnolle on heitetty haaste, mutta onko osoite oikea? Pitäisikö uutta kulttuuria kehittää yhdessä henkilökunnan kanssa? Virtuaaliorganisaatiot vaativat portaaliratkaisija verkkoon. Julkaisen päivittäin useita blogeja, joita hyödynnän markkinatutkimuksissa, viestinnässä, markkinakommunikaatiossa, trendien ja heikkojen signaalien havainnoinnissa.

  • Blogien lisäksi tunnen myös perinteisten medioiden ja painotuotteiden valmistuksen

  • Päätehtävänäni on ollut innovaatioiden kaupallistaminen ja maailmanlaajuistaminen

  • Hyödynnän myös pikaviestimiä ja mikroblogeja (Jaiku, Twitter, Pownce, Skype) maailmanlaajuisessa ”pikakeskustelussa”

Nykyisten järjestelmien lisäksi pitäisi rakentaa tehokas viestintäympäristö ja integroida se olemassa olevaa tietojärjestelmää.

Uudella teknologialla se on mahdollista. Mutta mitä se vaatii ihmisiltä? Verkostoissa ja sosiaalisissa medioissa toimiminen vaatii ja vie aikaa. Tuottavatko nämä uudet yhteydet toivottuja tuloksia?

Pohdin näitäkin kysymyksiä päivittäin. Valmista vastausta en osaa heittää suoraan piippuhyllyltä, koska sellaista minulla ei ole.

Mitä sinä? Pelittääkö "sossumedia" uutta hyötyä laariisi?


Ei kommentteja: