keskiviikko 7. toukokuuta 2008

Intialaiset softatalot tulevat Eurooppaan

Paradox Studios on Intian johtavia mobiilipelien kehittäjiä. Yritys hyötyy halvasta työvoimasta, vaikka osaajia onkin vaikea löytää. Vuonna 2006 tämäkin yritys, jolla oli toimintaa 70 maasta, suuntasi katseensa myös Eurooppaan, avasi lokakuussa 2006 myyntitoimiston Tukholmaan.

Toimitusjohtaja Salil Bhargava arvioi lokakuussa 2006, että heillä on 15 prosentin osuus Intian mobiilimarkkinoista. Nopeasti kasvava yritys arvioi, että nopea kasvu nostaa yrityksen henkilökunnan määrän kaksinkertaiseksi eli kolmeensataan vuoden 2006 loppuun mennessä.

Katsotaan, onko näin tapahtunut? Kommentoin myöhemmin. Intialaisilla on puolellaan vahva kustannusetu, sillä pelien teko vaatii paljon työvoimaa. Yhden pelin sovittaminen tietylle matkapuhelimelle vie keskimäärin neljästä seitsemään työpäivää. Ymmärtääkseni yhdestä pelistä saa 40 000 - 50 000 dollaria.

Mobiilipelien tekeminen edellyttää yhteistyötä tietokoneyritysten ja matkapuhelinvalmistajien kanssa. Vuonna 2001 toimintansa aloittaneen Paradoxin yhteistyöyhteisöjä ovat:
  1. Sunin iFoce-hanke
  2. Forum Nokia Pro
Kumppaneita ovat matkapuhelinoperaattorien lisäksi sekä laite- että teknologiavalmistajat, esimerkiksi:
  1. Intel
  2. Sun
  3. SonyEricsson
  4. LG
  5. Qualcomm
Pelistudioksi Paradox Studios on suuri. Yritys keskittyy vain pelien tekemiseen, sillä ei ole omaa jakeluverkostoa. PS sovittaa pelejä parille sadalle puhelimelle. Mumbaissa tehdään myös kaikki asiakkaiden tarvitsema lokalisointi.
  • Bandaran toimisto sijaitsee vartioidun tienpätkän takana
Halpa työvoima ei yksin riitä. Kustannusetu on tärkeä, mutta se on vain pieni osa kokonaiskuviota. Tärkein on tuotteiden korkea laatu. Hekin joutuvat kilpailemaan hyvin koulutetuista ohjelmoijista muiden it-yritysten kanssa.
  1. Pelien luomisen taitoa on vaikea löytää Intiasta
  2. Intiassa on paljon graafista osaamista
  3. Maailmanluokan animaatiotuotantoa
  4. Viihdebisneksellä meni lujaa vuonna 2006

Ei kommentteja: