tiistai 4. maaliskuuta 2008

Yrityksen ostaminen

Hei, kirjoitan teille avoimessa verkossa yrityksen ostamisesta. Tämä on uutta "Open Innovation" kulttuuria.

Kirjoitin tämän jutun kovalla kiireellä tiistai-iltana. Teen lisäyksiä torstaina. Tämä on vielä raakile, mutta sain muutamia perusasioita kasaan. Kokonaisuus on paljon monipuolisempi. Tämä oli vain syötiksi, jotta pääsemme analyysin alkuun.

Asiaan kuuluu, etten paljasta, mistä kaupasta on kyse. Sinä kerroit minulle yrityksestä, joka toimii L-pomoalalla. Yrityksellä on tärkeitä asiakkaita, toimintaa 90-luvun alusta alkaen.

Pyysit miettimään riskejä. Juttelimme monista potentiaalisista sudenkuopasta puhelimessa, mutta taisimme ohittaa olennaisimman.

IK, tiedät ketä tarkoitan, pohti toimialaa ja heitti peliin tärkeitä "heikkoja signaaleja". Kerron kohta , mitä niillä tarkoitetaan:
  1. X,x Me on merkittävää liiketoimintaa
  2. Miksi se on myynnissä
  3. Pohdimme asiaa yhdessä täällä Loviisassa
Mennään eteenpäin. Millaisesta liiketoiminnasta on kyse? Maahan tulee paljon "L-pomoalan" tuotteita Virosta, Baltian maista ja kohta myös Puolasta. Vilkaisimme nettisivuja ja mieleemme tulivat avainsanat:
  • diabetes
  • ylipaino
  • sokeri
  • ikääntyminen
Kuvaamasi bisneksen ongelmana saattaa olla arvojen muutos, jonka juuret ovat "demografiassa". Tämä hankala termi viittaa mm. siihen, että makeita syövien kuluttajien trendejä pitää tarkastella suurella huolella.

Olemme uuden aikakauden kynnyksellä. Post-war (sodan jälkeiset suuret ikäluokat) poistuvat vähitellen markkinoilta (hidas trendi) ja tilalle tulee ihmisiä, jotka kantavat huolta diabeteksestä ja liikakiloista.

Tiedän, että ymmärrät tarkoin, mitä tarkoitan. Makeitten erikoisannosten syöminen tulee vähenemään, toteaa IK. Hän tutki tarkkaan lähettämäsi nettisivut ja "hälytyskellot soivat maksimilla".

Miksi joku myy menestyvän yrityksen? IK antoi ohjeeksi:

  1. Miten tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden tuonti on lisääntynyt?
  2. Välitön uhka tulee Baltian maista
  3. Näimme Ranskassa, miten k-ala tuli ostoskeskusten halpahyllyihin
  4. Sama kehitys ehkä tapahtuu meillä 20 vuoden viiveellä
Jäitä hattuun. "Heikot signaalit" osoittavat, että trendit eivät ole suotuisia. Ensivaikutelma ja NK:n osaaminen (plus kumppani) osoittavat erittäin hyvää matchia = yhteensopivuutta. Tarjouskin tuntuu hyvältä. Ei kiirettä. On aikaa katsella ja pohtia, mutta jossain vaiheessa on pakko sitoutua. Suosituksemme on, tutkitaan kulutus- ja maahantuonnin trendejä.

Monet perinteiset palveluliiketoiminnat ajautuvat vaikeuksiin. Rakennuksilla on 12 500 työntekijää Baltiasta, Venäjältä ja Puolasta.

Muutokset rakennusalalla ja kiinteistöalalla ovat olleet yllättävän nopeita. Tietenkin Euroopassa tapahtuu 20 vuoden aikajänteellä kustannusten tasaantumista. Tässä on analyysin ydin. Olen keskiviikkona Tampereella. Palataan asiaan torstaina.

Moi
Helge

PS: Avoimen innovoinnin ideana on, että nämä samat totuudet pätevät moniin muihin palvelualoihin
Lähetä kommentti