sunnuntai 2. maaliskuuta 2008

Yhteisömedia näkee trendejä

MySpace ja Facebook kisaavat yhteisösivujen ykköspaikasta. Toimitusjohtaja Chris DeWolfen mukaan 4,5-vuotias MySpace on yhä maailman suurin kasvava verkkoyhteisö. Sivustolle rekisteröityy päivittäin 300 000 uutta käyttäjää ja sivuille ladataan 10 miljoonaa kuvaa. Päivässä! Kuukausittain kävijöitä on 110 miljoonaa.

MySpace käyttäjistä 40 prosenttia on yli 35-vuotiaita. Lähitulevaisuudessa käyttäjä voi luoda itselleen useita osaprofiileja. Yrityksen ydintoiminnot on siroteltu pitkin USA:n länsirannikkoa:
  • Los Angeles, San Fransisco, Seattle
  • Työntekijöitä 800, uusia duunipaikkoja tarjolla 200 tälle vuodelle
  • MySpace on NewsCorpille rahakone (Fox Interactive Media)
  • Koko ryhmälle ennakoidaan tälle vuodelle miljardin dollarin liikevaihtoa
  • MySpacen osuus on 800 miljoonaa dollaria Fox Interactive Media-ryhmästä
Internet-yritykset pyrkivät lähemmäs käyttäjiä (users - get closer). MySpace julistaa iskulauseessaan "otamme tämän henkilökohtaisesti". Keskivertokäyttäjä viettää MySpacessa 204 minuuttia kuukaudessa ja Facebookin sivuilla 120 minuuttia kuukaudessa.
  • Sivut toimitetaan 13 eri kielellä, elokuusta lähtien myös suomeksi
  • Suomalaisia kävijöitä oli rekisteröitynyt joulukuussa 230 000
  • Kävijät ovat solmineet 10 miljardia ystävyyssuhdetta ja ladanneet 1,5 miljardia kuvaa
  • MySpace Musicissa on mukana 8 miljoonaa artistia
  • MySpace Mobile aloitti toukokuussa 2006

Pieni yritys voi perustaa omat verkkosivut ja suunnata sivujen mainonnan paikalliselle asiakaskunnalle. Lähtöhinta voi liikkua 15 - 20 dollarin tienoilla.

Maailman tunnetuimmille brändeille tarjotaan erityiskohtelua. MySpace räätälöi tilauksesta kampanjan omille sivuilleen.
  • Eniten rahaa yritys tekee mainoksilla
  • Haku-, mobiili-, sisällön lisenssi- ja e-kauppa tuottavat myös
  • Jälkimmäiseen sisältyy musiikkibisnes, jolle haetaan myös kasvua Aasiasta
  • MySpace Musicin sivuilla on musiikkia seitsemältä miljoonalta yhtyeeltä
  • MySpace keskustelee lisämusasta neljän johtavan levy-yhtiön kanssa
Yhteistyö kehittäjien kanssa on ensiarvoisen tärkeää yrityksen menestykselle. Vastaperustettu Slingshot Labs -yrityshautomo synnyttää jatkossa useita uusia, innovatiivisia yrityksiä.

Politiikkaan keskittynyt MySpaceImpact-kanava on järjestänyt presidenttiehdokkaiden vaalikeskusteluja, joihin jäsenet lähettävä kyselyjä. Niistä tuli yleisömenestys.

PewResearch Centerin mukaan 40 prosenttia 18-29-vuotiaista seuraa esivaalikampanjaa pääasiassa internetin kautta ja 20 prosenttia nimenomaan MySpacen tai Facebookin kautta.

Lähde: Kauppalehti 29. helmikuuta 2008

Ei kommentteja: