sunnuntai 30. maaliskuuta 2008

CRM projektin toteuttaminen

CRM-projektin läpivieminen vaatii koko johdon tuen ja tarvittavat resurssit, muuten mahdollisuudet projektin epäonnistumiselle kasvavat. Projektin vetäjäksi ei välttämättä kanna valita yrityksen IT-päällikköä. "Valitkaa joku, joka joutuu käyttämään järjestelmää aamusta iltaan", asiantuntijat neuvovat.
  • Organisaation sitouttaminen
  • Projektin määritteleminen loppuun asti
  • Välitavoitteiden saavuttamisen vaiheet kuvataan selkeästi
  • On saatava toimittaja sitoutumaan hankkeeseen
  • Järjestelmätoimittajan on tunnettava asiakkaan tarpeet paremmin kuin "asiakas itse"
  • Toimittajan tulee paimentaa ja ohjata prosessia kohteliaasti
  • Koulutuksessa korostetaan innostuksen sytyttämisen tärkeyttä
  • Innostunut käyttäjä kyllä kokeilee ja opettelee itse lisää
  • Koulutustilaisuudessa ei kannata vyöryttää kaikkea yhdellä kertaa
  • Jatkossa käyttäjätuen pitää pelata
  • CRM kehittyy koko ajan
  • Toimittajan ei sovi unohtaa asiakasta!

Ei kommentteja: