sunnuntai 17. helmikuuta 2008

Sosiaalisen Media ja Liiketoimintaprosessit

Sosiaalisen median soveltaminen suomalaisissa yrityksissä on haaste. Tunnen yritysjohtajia, jotka ajavat 50 000 - 60 000 km vuodessa asiakkaita tavatakseen ja hajautettuja tiimejä johtaakseen. "On the road" päivien lisäksi heidän pitää johtaa, päättää, suunnitella, hoidella yhdyskuntasuhteita. Ja onhan siellä jossain perhekin.

Työskentelytavat eivät tietotekniikan yleistymisen myötä ole suuresti muuttuneet. Auto on muuttunut toimistoksi, josta puhelimen kautta jaetaan ohjeita, pidetään yhteyttä maailman ääriin. Mobilitieetin etuja hyödynnetään, mutta piirustuksia, suunnitelmia, työohjeita, tarjouksia toimitetaan edelleen paikasta toiseen paperimuodossa.

Sosiaalisen median työkalupakkia käyttäen työskentelyä voitaisiin tehostaa. Projektien dokumentaatio parantuisi. Yhteydenpito työryhmiin nopeutuisi ja täsmentyisi. Koko organisaation johtaminen modernisoituisi. Mutta perusyritykset eivät tiedä SM työkaluista ja niiden hyödyllisyydestä.

- Ninigistä
- Facebookista
- Jaikusta
- Twitteristä
- Chatista
- Skypestä
- Pikaviestinnästä
- Basecampista
- Wikistä
- Blogeista

Toisaalla kaikkialla vaanivana mörkönä on tietoturvan ja salassapidon synnyttämä vaikenemisen ja hiljaiselon myyttinen vyyhti. Verkkoa ei uskalleta käyttää, vaikka osaamistakin olisi.
Lähetä kommentti