maanantai 25. helmikuuta 2008

Nokialta puoli miljardia puhelinta

Nokia myy vuonna 2008 8uoli miljardia matkapuhelinta. Ne leviävät kaikkialle maailmaan: viidakkoihin ja kyliin, suurkaupunkeihin ja huippuyritysten konttoreihin. Maailmalla on kännykäyttäjiä noin kolme miljardia. Joka kolmas meistä käyttää Nokian puhelinta.

Seuraavat miljardi käyttäjää löytyvät Saharan eteläpuoleisesta Afrikasta sekä Intian että Kiinan maaseuduilta. Näillä alueilla matkapuhelimen vaikutus ihmisten elämään ja toimeentuloon voi olla valtava. Matkapuhelinverkko parantaa välittömästi yksittäisten ihmisten ja kylien kilpailukykyä.

Signaalikäsittelyä Tampereella opiskellut tekniikan tohtori Kai Öistämö on ollut Nokian leivissä koko työuransa. Hänen mielestä kännykät mullistavat ihmisten elämää kehitysmaissa ja internetin käyttöä länsimaissa. Nokian koko puhelinliiketoimintaa vetävä Kai Öistämö on yksi maailman vaikutusvaltaisimmista yritysjohtajista, ainakin jos vaikutusta mitataan ihmisten arjessa, kertoo Hesarin Talous Taustaa Työstä ja Tekijöistä artikkeli 10.2.2008.

Tavallisten puhelinten (mobile devices) lisäksi Nokian koneisto jauhaa multimediapuhelimia, joiden käyttäjät tekevät niillä suurimman osan ajasta jotain muuta kuin puhuvat. Tuotannossa on myös internet selailuun ja viestimiseen tarkoitettuja tabletteja sekä erillisiä autonavigaattoreita. Osassa laitteista ei ole puhelinta lainkaan.

Tietokoneen, viihde- ja viestintälaitteiden rajat niin kuin myös puhelin- ja tietoverkkojen rajat ovat hämärtymässä. Nokian halvimmat puhelimet maksavat alle 30 euroa. Hinta on kehitysmaan kansalaiselle kova. Luin, että monen kuubalaisen virallinen kuukausiansio on 20 euroa.

Monissa paikoissa matkapuhelinverkko on ensimmäinen yhteiskunnan infrastruktuuri, jonka ihmiset kohtaavat. Ei ole sähköä, ei vesijohtoa, ei edes kunnon tietä. Viestiminen on mahdollista vain lähellä olevien ihmisten kanssa.

Afrikka on seuraava suuri mahdollisuus, mutta hintojen on vielä laskettava. Köyhimmässä Afrikassa puhelinkuluihin voi olla käytettävissä vain muutama euro kuukaudessa.

Applen iPhonea nokialaiset eivät voineet ohittaa olankohautuksella. Läntisillä puhelinmarkkinoilla menestys ratkaistaan lähivuosina Nokian Öistämän mielestä käyttäjäkokemuksella, jossa teknologia ja muotoilu nivoutuvat tiiviisti yhteen.

Vertailussa iPhonen superselkään käyttöliittymään Nokian parhaidenkin puhelinten ratkaisut ovat näyttäneet kömpelöiltä.

"iPhone varmasti toimii herätyksenä koko teollisuudelle, mutta myös kosketusnäytössä on edelleen paljon innovoitavaa. Palvelujen pitää olla oikeasti helppoa löytää ja käyttää. Se on seuraava kilpailutekijä", Öistämö kertoo Hesarille.

Nokia uusii tänä vuonna älypuhelintensa käyttöliittymän. S-60 ohjelmistoalustasta esiteltiin 11. helmikuuta 2008 Barcelonan kännykkämessuilla uusi kosketusnäytöllä toimiva versio. Paras tai melkein paras käyttäjäkokemus on välttämättömyys, jos Nokia mielii noista ykköseksi myös mobiilin internetin palveluissa.

Nokiassa on totuttu muuttumaan. Eurooppalainen vessapaperin valmistaja muuttui parissa kymmenessä vuodessa maailman johtavaksi kännyköiden tekijäksi. Nykyään työntekijät liikkuvat projektista toiseen vain kännykkä ja läppäri kainalossa. Silti mobiilin internetin valtaaminen on Nokiallekin vaativa hanke.

"Se on aivan erilainen maailma, johon menestys puhelimissa antaa hyvät lähtökohdat. Menestyksestä on hyvä jatkaa, mutta mitään se ei takaa", toteaa Kai Öistämö nöyrästi.



Lähde: HS Talous sunnuntaina 10. helmikuuta 2008.
Lähetä kommentti