maanantai 3. joulukuuta 2007

Kirjoitin Apple Storesta viime keväänä

Apple Store on Innovaatio

digitalvillages 28.5.2007 klo 21:31. Kirjoitin juttuni viime keväänä ennen iPhonen myyntiin tulemista. Reflektoinnilla on tarkoituksensa. Halusin katsoa, mitä sen jälkeen on tapahtunut.

Applen iPhone tulee kohta myyntiin USA:ssa. Tuotteen lanseeraus tapahtuu uudella mantereella ja meidän iloksi jää julkistamista seuraava hypetys. Yhdysvalloissa myyntipisteitä on 2 000 ja näiden joukossa omia Apple Store’ja on 183.

Helge: Myynti alkoi muistini mukaan 30.6.2007.

Vuonna 2001 harvat uskoivat Apple Store konseptin menestykseen. Kuviteltiin, että Steven Jobsin puoti-idea menee mönkään ja Apple joutuu kirjaamaan kauppakokeilustaan suuret tappiot. Epäuskoiset joutuivat nielemään karvaan kalkin, Apple Store osoittautui menestystarinaksi, joka tuottaa tulosta ja tarjoaa kuluttajilla Apple brändia vahvistavan emotionaalisen kytkennän (emotional connection).

Last month, Apple released results for the quarter ended March 31. More than 21.5 million people visited its stores, which now number more than 180. Store sales were $855 million, up 34 percent from the quarter a year earlier, and they contributed more than $200 million in profits.

Dell on tehnyt sopimuksen Wal-Martin kanssa, jolla on yli 3 000 myymälää, tuotteidensa myynnistä. Dell muistetaan yrityksenä, joka menestyi mainiosti suoramyyntikonseptillaan, mutta on taipunut Hewlett-Packard ylivoiman edessä myymälävaihtoehdon rakentamiseen.

Helge: Dell reivaa toimintaansa uuteen uskoon.

Nokia ja Sony ovat seuranneet Applen jalanjäljissä ja avanneet omia brändi-myymälöitään. Nokialla on muutama ja Sonylla 39 Sony Style myymälää. Sony ei ole ollut yhtä onnekas kuin Apple. Se jokin puuttuu. Kuka tietää Nokian flagship store kokemuksista?

Helge: Nokian Flagship Store New Yorkissa on "sokkeloinen ja tavanomainen" muistelen toisesta blogista, jonka saatan linkittää tähän.

90 % USKOO, ETTÄ IPHONE ON MUITA PAREMPI

Strategy Analytic’s tutkimuksen mukaan 90 prosenttia mobiililaitteiden omistajista arvioi Applen iPhonen muita mobiililaitteita paremmaksi. Tulos on yllättävä, koska arvioiden tekijöillä ei ole iPhone -käyttökokemusta.

Helge: Tätä kirjoittaessani hulluin hypetys on ostoshysterian historiaa. Apple iPhone on asettunut muiden kuolevaisten gadgettien asemaan. Nokia N95 sai nostetta Apple dealin kautta. Operaattorit avautuvat uudenlaiseen yhteistyöhön.

Yli 40 prosenttia vastaajista arvioi, että iPhone toiminnot ovat muita parempia seuraavissa kategorioissa:

  • musiikkisoitin (mp3)
  • kuvien katselu (photos)
  • nettiselaus (web browsing)
  • puheposti (voice mail)
  • puhelujen hallinta (phone call management)

Applen hypetys menee poikkeuksellisen hyvin jakeluun. iPhonen ns. WOW-kerroin on mahtava, mutta silti hintaan suhtaudutaan varauksellisesti. Korkean markkinahinnan takia iPhone’sta ei odoteta välitöntä massamarkkinamenestystä.

Helge: Apple lanseerattiin Euroopassa, UK:ssa, Saksassa, Ranskassa. Suomessa sitä ei tiettävästi vielä myydä. Euroopan lanseeraus sujui muiden kaltaisten tavoin. Hypetyksen kärki oli taittunut ja teknisesti iPhone ei ollut eurooppalaisille yhtä "suuri juttu". Yhdysvalloissa iPhone noussee myydyimmäksi matkapuhelimeksi tämän vuoden aikana. Motorolan Razor saa väistyä kuten pääjohtajansa Zanderkin.




Lähetä kommentti