lauantai 27. lokakuuta 2007

Avoin Yhteistyö

AVOIN GLOBAALI INNOVATIIVINEN YHTEISTYÖ. Kirjoitin aiheesta Sotkamossa ja laitan tekstin editoituna verkkoon, koska voin viitata siihen ja tuoda nähtäväksi uusia piirteitä ja argumentteja.

Noudatan kuitenkin alkuperäistä tekstirunkoa...

Terveisiä Sotkamosta, olemme viettäneet poikkeuksellisen pitkän aikaa Kainuussa tänä vuonna, mutta teemme viikonlopuksi paluuta etelään, Loviisaan.

Keskustelimme jalostusyksikkönne tarpeesta rakentaa uusia suhteita puutuotteiden kansainvälisten loppukäyttäjiin. Tuo asia jäi soimaan päähäni ja päätin ehdottaa uutta vuorovaikutteista viestintämallia.

Olen toistakymmentä vuotta osallistunut verkottuneen yhteistyön ja sosiaalisen median kehittämishankkeisiin sekä hankkinut itselleni nimeä bloggaajana kotimaassa että kansainvälisesti.

Kirjoitan itse päivittäin kolmella kielellä aktiivisesti:

  • Suomi
  • Englanti
  • Ruotsi

Verkottumisemme on erittäin laajaa ja vankkaa. Pystymme kumppaneittemme kautta kirjoittamaan monilla kielillä ja sovittamaan sanomamme alue-, maa- ja markkinakohtaisesti. Segmentoinnin ja täsmäviestinnän mahdollisuudet ovat erittäin suuret. Yritysbloggaaminen on:

  • edullista
  • aikaa säästävää
  • vähemmän matkustamista ja enemmän tehoa

Kirjoitan useita blogeja ja olemme laajentamassa palvelujamme ns. CORPORATE BLOGGING suuntaan. Yritysblogit yleistyvät meillä rivakasti high-tech ja mediayrityksissä, mutta teollisuus, metsäteollisuus, metalliteollisuus ja pk-yritykset eivät ole vielä hyödyntäneet Web 2.0 sovelluksia (vuorovaikutteisuus ja helppous) juurikaan.

  • Blogit
  • Sosiaalinen Media
  • Facebook
  • Second Life
  • Twitter
  • Jaiku (myös mobile)

Miten palvelu toimisi? Voisimme lähteä liikkeelle jostain viestintäalueesta, ensin yhdessä miettiä, millaiseen vuorovaikutukseen tähäätte, ja aloitamme aiheesta kirjoittamisen.

Blogeja ja mikroblogeja voi soveltaa uuden tuotteen lanseerauksessa, tai kun haluatte syventää yhteistyötä vaikkapa puurakentamisen arkkitehtien kanssa. Ehkä haluatte testata rakentamisratkaisujen kiinnostavuutta yleisön keskuudessa. Vaihtoehtoja voi olla monia.

  • Kotimaa
  • EU (Eurooppa)
  • Globaali
  • Maakohtainen
  • Aluekohtainen
  • Täsmäprojekti

Miten me toimimme? Ryhdymme kirjoittamaan aiheesta. Mieleeni tulee ajatuksia nolla-energiataloista, puurakentamisen uusista trendeistä, rakentamisen uusista organisaatiomalleista jne. Teemme ensin tikusta asian ja ryhdymme keräämään kohdealueelta kiinnostuneita keskustelukumppaneita.

Bloggaamisen etuna on kustannustehokkuus. Uusia teemoja ja tuotteita voi testata ilman paino-, matka- tai messukuluja (emme sulje niitä pois, kyseessä ei ole joko/tai vaan uusi, aikaisempien rinnalle tai tueksi sopiva tapa).

Bloggaaminen tapahtuu etätyönä ja itseohjautuvasti. Parhaat blogit, myös yritysblogit, ovat tyyliltään henkilökohtaisia (persoonallisia). Haastamme lukijat vuoropuheluun.

Yritysblogit soveltuvat myös organisaation sisäiseen viestintään. Blogi on oiva tapa keskustella laajan organisaation kanssa yrityksen tavoitteista, tapahtumista jne. Blogeja voi myös julkaista intranetissä.

Mitä palvelumme maksaisi? Tarvitsemme tarkemman tarvekeskustelun, mutta kuvitellaan intensiivistä bloggaamista kolmella kielellä, joka mahdollistaisi keskittymisen aiheeseen, niin xxxx euroa per blogi per kuukausi plus ALV 22 %. Tämä tarkoittaisi silloin jatkuvaa kirjoittelua ja vuorovaikutusta kohderyhmien kanssa.

Saamme nopeasti näkyvää aikaiseksi. Liikkeelle päästyämme rohkaisisimme esimerkiksi tuotepäälliköitä ja asiantuntijoita osallistumaan kirjoittamiseen. Tiedämme kokemuksesta, ettei ns. VIRTUAALISEN ORGANISAATION rakentaminen tapahdu käden käänteessä. Voisimme yhdessä tuoda teollisuuteen aivan uudenlaisen viestintäkulttuurin.

  • Blogeissa voimme myös hyödyntää kuvaa, videota ja puhetta

Laitan tässä esimerkin KK-Netin blogista, josta näkee lukijakunnan laajuus:

  1. Biotech http://smartroad.blogspot.com/
  2. Biotech visitors http://feedjit.com/stats/smartroad.blogspot.com/map/

  3. KK-Net http://kk-net.blogspot.com/
  4. KK-Net visitors map http://feedjit.com/stats/kk-net.blogspot.com/map/

Karttaesimerkit osoittavat 100 viimeisintä kävijää. Lukimääriin voidaan vaikuttaa otsikoinnilla ja aihevalinnoilla. Tällä hetkellä biotech blogimme vetää paljon väkeä eri puolilta maailmaa. Kirjoitamme aiheesta osana laajaa kehittämishanketta, joka on ollut työn alla vuoden verran. Rakennamme biotekniikan ”Jaakko Pöyryä” (International Biotechnology Microbiology) osaavien kumppanien kanssa.

Kirjoitan myös Taloussanomissa ja Kauppalehdessä, joissa esim. Nokian www.ovi.com lanseeraus tuotti muutamassa päivässä 3 500 lukijaa ja nelisenkymmentä kommenttia. Kirjoitan myös ulkomaalaisiin ns. kansalaisjouralismi-medioihin. Pystyn niissä viestittämään erittäin laajalle lukijakunnalle. Olen mukana kehittämässä HULIQ nimistä palvelua.

Olemme harkinneet tämän palvelun tarjoamista suomalaisille suuryrityksille. Mieluiten kirjoittaisimme aiheista, teemoista ja ihmisistä, joita tunnemme.

Mitä luontevampaa kirjoittaminen on, sitä parempia tulokset ovat.

  1. Tunnemme metsäteollisuutta
  2. Tunnemme rakentamista Euroopassa
  3. Tässä esimerkki trendikkäästä yhteistyökumppanista http://inhabitat.com/ (Tuli tänään Twitterin kautta Saksasta)

Tunnemme hyvin alan työkalut ja keinot lukijoiden generoimiseksi. Ajattelin kokeilla kepillä jäätä, kun mieleeni jäi myös KNOWLEDG MANAGEMENT kehityshankkeenne. Näihin kaikkiin voisimme tuoda henkilökohtaisen panoksen ja näkökulman. Tikusta asiaa ja puukekeskustelua! Toivotamme hauskaa viikonloppua

Mitä mieltä olet? Soveltuisiko tällainen toiminta tarpeisiinne?

Terveisin

Helge

Lähetä kommentti