perjantai 28. syyskuuta 2007

Päivän Kauppalehden uutinen | Larox

Päivän Kauppalehden uutinen | Kauppalehti Online: "Päivän Kauppalehti. Luulisi Laroxia lykästävän 28.9.2007. Perustaja ratissa. Teollisuussuodatinyhtiö Larox juhli 30-vuotista taivaltaan Lappeenrannassa syyskuun alussa. Perheyhtiön perustaja Nuutti Vartiainen saapui juhlapaikalle Tyyne-vaimonsa kanssa Laroxin klubiautolla.

Helge: Helmer on työskennellyt Laroxissa kaikki nämä vuodet. Emme ole olleet yhteydessä pitkään aikaan. Pitänee soitella ja kuulostella, miltä juhlapäivä tuntuu ja miten sitä vietetään.

Muutama vuosi sitten pieni konepajayhtiö Larox osti nykyisen asiakkaansa eli silloisen Outokumpu Technologyn suodatinbisneksen. Kauppa maksoi 31 miljoonaa euroa, mikä oli yli puolet Laroxin silloisesta liikevaihdosta. Viime vuonna lappeenrantalaisyhtiö teki noin 123 miljoonan euron liikevaihdon.

Liikevoitto oli palautunut yritysostoa edeltävälle 7,3 prosentin tasolle. Tämän vuoden alkupuoliskolla liikevaihtoa tuli jo 75 miljoonaa. Hyvä vauhti on tunnetusti perua metallien korkeista hinnoista. Rakentamisen ja ajoneuvoteollisuuden kova aasialainen kysyntä kasvattaa kaivosinvestointeja, mikä tietää tilauksia myös Laroxin suodattimille. Myös kemian prosessiteollisuutta ohjaa elpyvä loppukysyntä.

Lisäksi Larox on ilmastonmuutoksen megatrendin imussa. Suodatus on tehokas tapa nesteen ja kiintoaineen erottamiseen, ja mitä parempi suodatusteknologia, sitä vähemmän tarvitaan energiaa tuotteen kuivattamiseksi. Asiakkaat säästävät.

Suvereeni

Laroxin pelikentällä on vajaan miljardin euron maailmanmarkkinat, joista kilpailee sirpaleinen sakki suodatintoimittajia. Täyden palvelun kilpailijoita ei yhtiöllä ole kuin suuret Metso Minerals, GL&V ja Andritz, ja tämä joukko hallitsee vain noin 30:a prosenttia koko kentästä. Loput on joukolla pienyhtiöitä. Ne toimivat alueellisesti tai kapeilla asiakassegmenteillä.

Laroxin uniikeinta teknologiaa ovat kalliit ja hyväkatteiset pysty-prässisuodattimet, joiden noin 150 miljoonan euron markkinoilla yhtiö on suvereeni ykkönen. Etumatka on hämmästyttävä: vastaavia länsimaisia laiteversiota ei esimerkiksi kaivospuolen markkinoilla ole ollenkaan.

Yhtiön kannalta valitettavaa on, että näiden laitteiden kasvunäkymät ovat heikot. Kasvua näkyy lähinnä pienempikatteisissa tasonauha- ja vaakapainesuodattimissa.

Toisaalta yhtiöllä on lupaava tuote alipaineeseen perustuvaan suodatukseen. Ceramec-filtteri olisi laitoksille kaikista energiataloudellisin, mutta suodatin ei vielä istu kaikkien alojen märkäprosesseihin.

Larox on silti kertonut aliarvioineensa Ceramecin mahdollisuudet. Kaikkiaan alipainesuodattimilla on noin 350 miljoonan euron markkinat.

Alihankinta uusiksi

Kasvuhalut tarkoittavat sitä, että yhtiö on siirtämässä hankintaansa ja ehkä myös kokoonpanoaan kasvun juurille Aasiaan. Viime vuodenvaihteessa yhtiö lopetti tasonauhasuodattimiensa osavalmistuksen Hollannissa ja siirtää nyt myös tuon kokoonpanon alihankkijoilleen.

Nykyään isot filtterit kootaan usein vasta asiakkaiden laitoksilla, jolloin myös osa hankinnoista tehdään likeltä. Tähän suuntaan on menossa myös Larox.

Yhtiö linjasi elokuussa hieman varovaisen oloisesti, että sen liikevaihto kasvaa ja kannattavuus paranee tänä vuonna.

Kasvusta ei liene epäilystä. Kannattavuuspuolen haasteena on alihankintaketjujen kustannusten hallinta. Sen sijaan heikko dollari ei ole yhtiölle kummoinen varjo.

Yrityskaupat kiikarissa

Laroxin tuotevalikoima ja myynti- sekä etenkin huoltoverkosto ovat sen verran kattavia, että yhtiö jopa odottaa asiakkaidensa fuusioita kieli pitkällä. Isot kaivos- ja kemianteollisuuden järjestelyt saattavat hyvinkin sataa lappeenrantalaisen laariin laajan palvelun kumppanuuksina.

Toisaalta palikat ovat liikahtamassa myös Laroxin omilla markkinoilla. Esimerkiksi Metson murskainyksikön pääkilpailijoihin kuuluva tanskalainen FLSmidth osti keväällä kanadalaisen GL&V:n prosessibisneksen.

Outokummun suodattimien ostosta alkaa olla jo sen verran aikaa, että Larox voi täräyttää isoja uutisia piankin. Luulisi ainakin yhtiön pysty- ja alipaineteknologioiden houkuttelevan teollisia ostajia."

Ei kommentteja: