sunnuntai 5. elokuuta 2007

Vastaus Konesotaan

Kirjoitin tämän kommentin Kauppalehden "konesodan paluu" blogiin ja päätin julkaista sen omassa blogissani, jotta pystyn seuraamaan kehitystä.

Nokia aloitti blogospheressä varhain ja toimii siellä tehokkaasti edelleen, mutta Apple teki iPhonen kanssa jotain, joka meni yli tavanomaisuuden. Oletan, että tutkijat ovat asian kimpussa ja yrittävät löytää viisasten kiveä.

Sanotaan, että perinteinen korporaatiokeskeinen CRM = customer relationships management on Dead! Kuollut!. Asiakkaat ovat nousseet ratkaisevaan asemaan. Entä jos kuluttajat todellakin pyörittivät tahkoa ja Applen iPhone porukka joutui juoksemaan blogospheren synnyttämän hypen perässä. Jos Apple ei olisi noudattanut ulkoa ohjatun unelmatehtaan "käskytystä", silloin fanit olisivat pettyneet ja keksineet toisen kohteen.

Applen menestys ei ole perinteisen PR:n menestystarina. iPhone on ilmiönä jotain aivan muuta.

Nokian etuna on maailmanlaajuinen valtava menestys ja vahva koneisto. Mutta blogosphere, twitterit ja facebookit ovat edelleen amerikkalaisten (englantilaisten) käsissä ja koska Nokialla ei ole merkittävää asemaa USA:ssa, ei ole mahdollista nousta fanin asemaa.

Nokia on perinteinen, hyvin johdettu, konemainen yritys. Applen Steven Jobs'issa on enemmän Rokki-staran piirteitä. Hän ehkä osasi herättää fanien joukoissa tarvittavan tunnemylläkän ja siitä se lähti. Analyytikot ja kylmänviileät mediamiehet/naiset lähtivät sopulilauman perässä.

Nokia on viileä. Apple ja Google ovat kuumia yrityksiä. Nokian brändi on maailman viidenneksi tunnetuin. Joutuuko Nokia luopumaan viielydestään ja sulkeutuneisuudestaan? Apple ei ole yhtään sen avoimempi.

Tässä hommassa on jotain mystistä ja sadunomaista. Apple, jos mikä on ruma ankanpoikanen, joka muuttui.

Nokia oli samassa jamassa 90-luvun alussa, kun Ollilla tuli puikkoihin. Mikä on seuraava hype? Onnistuuko Apple yhtä hyvin Euroopassa? Jos näin käy, silloin blogospheressä yksinkertaisesti ei ole riittävästi puheenaiheita. Silloin Apple osasi hyödyntää miljoonien kirjoittajien tarpeettomuuden tunnetta.

GooglePhone tulee. Katsotaan, miten sen tuloa manipuloidaan. Sen pitäisi ilmestyä ensi vuoden alussa. Ennustan, että hypetys käynnistyy syyskuussa 2007. Mutta, miten se ylittää iPhonen? Kuka tekee samanlaisen tempun? Nähtäväksi jää.

Lähetä kommentti