maanantai 6. elokuuta 2007

Tulevaisuuden tutkimuskeskus - Finland Futures Research Centre

Olen viime aikoina esitellyt aktiivisia bloggaajia ja sosiaalisen median käyttäjiä. Ranskalainen Loic LeMeur on eräs Euroopan tunnetuimmista bloggaajista. Hän kirjoitti omassa blogissaan eurooppalaisen sosiaalisen median jälkijättöisyydestä. Amerikkalaiset ovat innostuneet kaikesta Web 2.0 ja sosiaalisin medioihin liittyvästä.

Olen tämän kesän aikana seurannut Silikonilaakson keskustelua intensiivisesti (verkon kautta) ja vaikutelmaksi jää ettei verkkoväki pidä lomia. Twitterointi ja Jaiku jatkuu läpi viikon yötä päivää ja sieltä erottuu myös ammattimaista bloggaamista ja uusien trendien systemaattista esille tuontia.

Olen ryhtynyt esittelemään aktivisteja blogeissani (joita on useita). Monikanavaisuus mahdollistaa erilaisten henkilöiden profiloinnin. Olen kyllästynyt laite-esittelyistä. Kirjoitin jokin aika sitten, että tarvitaan miljoonia henkilöitä uuden Web 2.0 yhteisön rakentamiseen. Alustat eivät ole mitään ilman bloggaajia, kirjoittajia, podcastaajia.

Miten meillä? Elina Hiltunen on aktiivinen kirjoittaja, joka seuraa verkossa ja medioissa tapahtuvaa kehitystä valppaasti.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus - Finland Futures Research Centre: "Tutkijakoulutettava, DI Elina Hiltunen | Puh. 050 3838 478 | Email: elina.hiltunen[at]tse.fi

Viimeistelen väitöskirjaani Tulevaisuuden liiketoimintaosaamisen tutkijakoulussa liittyen heikkoihin signaaleihin ja tulevaisuuden liiketoimintaympäristön muutosten ennakointiin. Tämä aihe on kiinnostanut minua jo kauan. Aloitin aiheeseen tutustumisen jo vuonna 1999, mutta tutkimukseni on ollut jonkinlaisessa ”lepotilassa” äitiys- ja hoitovapaiden vuoksi viimeiset neljä vuotta. Mutta nyt, vuoden 2006 alussa, tutkimukseni taas jatkuu - pääni on täynnä uusia ajatuksia aiheesta.

Heikot signaalit, minulle rakkaana aiheena, on inspiroinut minua myös muutamiin artikkeleihin. Olen myös pitänyt luentoja kyseisestä aiheesta mm. Helsingin kauppakorkeakoulussa, Tulevaisuudentutkimuksen VerkostoAkatemiassa, Taideteollisessa korkeakoulussa, Haaga markkinointi-instituutissa, Tulevaisuuden tutkimuksen seuran tilaisuuksissa ja yrityksissä.
  • Artikkeleita eri lehdissä liittyen heikkoihin signaaleihin, tulevaisuus visioihin ja yritysmaailmaan.
  • Tieteellisen ja rationaalisen toiminnan vastapainoksi harrastan kaikenlaista kirjoittamista runosta pakinaan. Tässä eräs esimerkki tulevaisuuspohdinnoista hieman vähemmän tieteellisellä tavalla.
  • Elinan Heikot signaalit -blogi löytyy sivuilta www.omasana.fi/heikotsignaalit."

Ei kommentteja: