perjantai 20. huhtikuuta 2007

Maailmankylässä kaikki hyvin

MAAILMANKYLÄSSÄ MULLIN MALLIN

Keskeinen teoria globalisaatiossa on McLuhanin maailmankylä-teoria, jossa maailma vähitellen, tekniikan kehityksen kautta, kutistuu pieneksi kyläksi, jossa ihmiset ovat yhtä lähellä kuin heimossa ihmiset kylän keskusaukiolla. Tekniikka on poistanut tai poistaa välimatkat.

UUSI HALLITUS JA GLOBALISAATIO

Uusi hallitus lupailee uusia keinoja globalisaatiokehityksen haltuunottoon. Miten luodaan uusia työpaikkoja halpamaihin siirtyvien tilalle? Toisaalta Suomessa kamppaillaan samanaikaisesti vaikeutuvan työvoimapulan kanssa. Toivotamme tervetulleiksi ulkomailta tulevaa työvoimaa ja osaamista. Olisi hienoa, jos Suomi muuttuisi uudelleen kiinnostavaksi ulkomaalaisten sijoittajien kannalta.

MIHIN PK-YRITYKSEEN SIJOITTAISIN?

Mihin ulkomaalaiset sijoittajat voisivat rahojaan laittaa? Missä ovat luovan talouden innovaatiot ja kasvuhakuiset teknologiayritykset, jotka määrittelevät tulevien trendien suuntia? Mitä meillä on Nokia klusterin ulkopuolelta, joka aidosti kiinnostaa ulkomaista pääomaa? Tunnemmeko riittävän hyvin omat taskumme?

BLOGEISTA APUA

Miten blogit voisivat auttaa? USA:ssa blogit, podcastit, webcastit ja keskustelupalstat tekevät tunnetuksi pienyrityksiä, joista emme muuten tietäisi yhtään mitään. Ahkerat kirjoittajat ja sisällöntuottajat tuovat esille tuntemattomia tekijöitä. Miten meillä? Mielestäni meille ei ole vielä kehittynyt vastaavaa keskustelukulttuuria. Corporate Bloggerit loistavat poissaolollaan.

PIENTEN JULKISUUSHAKUISUUDESTA

Suomen taloustiedotus on suuryritysvaltaista. Suuryritysten johtajat eivät meillä bloggaa. Pienet yritykset eivät meillä välttämättä hae julkisuutta, koska toimivat niin kapeilla alueilla tai B-to-B että eivät tunne tarvetta julkisuudessa olemiseen. Mutta blogeja voi soveltaa myös projektien hallinnassa ja täsmämarkkinoinnissa.

CORPORATE BLOGGING

Corporate blogging saattaisi palvella pienten ja teräväkärkisten yritysten tiedotustarpeita. Monet pk -menestyjän myynnin rakenne on 5 % kotimaata ja loput vientiä. Tiedotustarpeen kärki on ulkomaisessa tiedonvälityksessä. Suomalainen blogosphere, blogiavaruus voisi kehittyä siihen suuntaan, että palvelisi näiden maailmalle suuntautuvien pk-yritysten tarpeisiin. Mitä mieltä olette?

Lähetä kommentti