sunnuntai 25. maaliskuuta 2007

Projektet Röda Havet


Röda havet, ”from down under”, undervattensbilden är tagen av Nina Sederholm. Vi photobloggar så att hon åker ut och simmar med kameran under vattenytan, photoshoppar och berättar vad hon tänker. Min roll är formulera texter. Vi distansarbetar, men målet är att skapa nya bild- och textinnehåll, att formulera digital berättelser. Detta är mera än att klicka och publicera. Bilderna har behandlats. Budskapet formuleras för att så småningom transportera läsaren närmare sammanhanget och upplevelsen.

"Läs vad Aftonbladet hittade under ytan: Att lära sig dyka i tropiska vatten, omgiven av färggranna koraller och fiskar, lockar varje år över 15000 svenskar. Egypten är en av de populäraste destinationerna. Tidningen Dyks chefredaktör Martin Örnroth berättar varför du ska gå på djupet."

Nina säger: "Det går snabbt undan. Projekt kan publiceras och distribueras snabbt. Vi kan också bearbeta budskapet online. Här ser ni hur vi bearbetade innehållet. Klicka här för att komma till bilderna."
"Vad säger Wikipedia om Röda havet? Röda havet är omkring 1 900 km långt och som bredast 300 km. Det upptar en yta på 450 000 km². ... Egyptierna var de första som började utforska Röda havet."
[20:56:19] Nina Sederholm sanoo: haloja, hur stora skulle bilderna vara igen?
[20:56:37] Helge Keitel sanoo: t.ex. bredd 600 pt
[20:56:52] Helge Keitel sanoo: då passar bilden in i bloggen
[21:48:26] Nina Sederholm sanoo: skickade iväg bilderna med epost... vad tycker du?
[21:48:57] Helge Keitel sanoo: vänta ja kollar
[21:51:03] Helge Keitel sanoo: bra, jag sätter in bilder och berättar om några minuter
[21:51:19] Nina Sederholm sanoo: vad hette sidan igen?
[21:51:38] Helge Keitel sanoo: vänta, ett ögonblick
[21:53:02] Helge Keitel sanoo: http://valtatie.blogspot.com/2007/03/energi-vatten-foto-och-nina-sederholm.html
[21:53:15] Helge Keitel sanoo: kort valtatie.blogspot.com
[21:53:30] Helge Keitel sanoo: http://valtatie.blogspot.com
[22:04:41] Nina Sederholm sanoo: kom just från en dusch
[22:05:19] Nina Sederholm sanoo: hinner inte riktigt med.. otroligt vad det går undana
[22:05:41] Helge Keitel sanoo: ja det är snabbt på webben
[22:06:10] Nina Sederholm sanoo: jag skicakde 3 st före jag hoppade i duschen
[22:06:32] Helge Keitel sanoo: ja dom finns insatta på bloggen redan
[22:06:34] Helge Keitel sanoo: nu har jag bilderna och funderar på bildtexter
[22:08:05] Nina Sederholm sanoo: den övre för stunden upplever jag som manlig, den som är till sist igen mera kvinnlig
[22:08:43] Helge Keitel sanoo: den visade" läs mera, fortsätt nedåt", tyckte jag
[22:09:07] Helge Keitel sanoo: Vill du kommentera bilderna med bildtext?
[22:09:44] Nina Sederholm sanoo: hmm... hur tolkar du bilderna?
[22:10:24] Helge Keitel sanoo: blåa färger, nyanser, abstrakt, vatten, energi uppstår av vågor
[22:10:35] Helge Keitel sanoo: energi gör och ger former
[22:11:07] Helge Keitel sanoo: den som är längst ner "vatten till kanal - turbin", det är min tolkning
[22:11:30] Helge Keitel sanoo: det tekniska är turbinen som genererar elektricitet
[22:11:54] Helge Keitel sanoo: energipotentialet utnyttjas, men jag vet inte hur bilderna är tagna
[22:12:28] Helge Keitel sanoo: i mitten, ett landskap i universum, abstrakt, ej från denna värld
[22:12:49] Nina Sederholm sanoo: bilderna är fotograferade i Röda havet förra våren
[22:13:08] Nina Sederholm sanoo: funderar du på rubrik?
[22:13:12] Helge Keitel sanoo: snyggt, jag förklarar rubriken här, då blir det en fortsättning
[22:13:23] Helge Keitel sanoo: jag provar en sak, vänta några sekunder
[22:14:32] Nina Sederholm sanoo: den först... kraft och makt
[22:14:42] Helge Keitel sanoo: Berätta hur du filmade!
[22:15:32] Nina Sederholm sanoo: jag var under vatten ytan...
[22:16:27] Nina Sederholm sanoo: varje bild består av två identiska fotografier som jag sedan med hjälp av photoshop pusslade ihop
[22:17:17] Nina Sederholm sanoo: så enkelt... jag snorklade omkring i röda havet
[22:18:17] Nina Sederholm sanoo: riktade ofta kameran mot vatten ytan... har inte manipulerat bilderna bara kopierat och svängt om bilden
[22:22:05] Helge Keitel sanoo: titta nu, jag införde bildtexterna
[22:22:08] Helge Keitel sanoo: updatera och se hur helheten ser ut
[22:24:15] Helge Keitel sanoo: Såg du ändringen?
[22:24:56] Nina Sederholm sanoo: kanske bildtexten ger en lite slapp feeling...?
[22:25:33] Nina Sederholm sanoo: tycker inte så mycket om den röda texten kanske i detta fall mörkblå
[22:25:43] Helge Keitel sanoo: jag ändrar, det blev mörkblå text i stället
[22:28:04] Nina Sederholm sanoo: tycker att det behöver inte stå teckniken under bildtexten, kanske bara var bilderna är tagna och rubrik, först kraft, inspiration förändring, vad tycker du
[22:28:28] Nina Sederholm sanoo: 2 bild inspration, 3 förändring, 2 bilden möjligheter, första bild kraft eller makt, andra bilden möjligheter och den sista förändring, bättre men bara kanske rubriken borde ändras...skrämmande hur allt registerars...nu stänger jag av för idag... gärna mera en annangång.

Vi fotograferar, kommenterar verkligen med digitala kameror, kameror finns över allt. Bloggar beskriver vardagliga händelser, projekt och evenemang. Vi kan följa med händelser som sker på andra sidan globen. Den globala byn är en verklighet. Allt händer "blixtsnabbt". Tekniken är tillgänglig för alla, men intressant innehåll skapas även i fortsättningen av kunniga och kreativa personer.

God Natt!

Ei kommentteja: