keskiviikko 6. lokakuuta 2004

Money talks to cash registers

Työssäkäyvillä ja tulevaisuuteen luottavilla kuluttajilla on jo nyt ennätyksellisen paljon rahaa käytössään, mutta alati halpenevan ruokakorillisen ostettuaan kuluttaja kiittää kauniisti ja marssii huonekalu- tai urheiluvälinekauppaan entistä ostovoimaisempana.
Erikoiskaupassa kasvu onkin poikkeuksellisen vahvaa. Lähes kymmenen prosentin kasvuvauhdissa ovat urheilu-, huonekalu sekä rakennus- ja sisustustarvikkeiden kauppa. Myynti on sujunut jouhevasti myös digituotteiden kysynnän avittamalla kodintekniikalla ja apteekeilla. Vaate-, kodintekniikka- ja huonekaluliikkeet menestyvät — juuri niiden joukossa on paljon ulkomaisia ketjuja.
  1. Ikea
  2. Hennes&Mauritz
  3. Gigantti
  4. Åhlens
Halpahallit puolestaan eivät ole enää vuosiin houkutelleet ihmisiä halpistuotteilla, vaan edullisella hinnalla ja laatutavaralla. Menestyvien halpahallien osaava sisäänosto varmistaa katteen, vaikka myyntihinta olisi kilpailijoita halvempi. Eikä halpuus ole aina edes tarpeen. Tuurin kyläkauppa ja Ylivieskan Kärkkäinen ovat oman alueensa ostosparatiiseja, joiden koko itsessään varmistaa asiakkaiden kiinnostuksen.

Ei kommentteja: